Szukaj, przeglądaj i nawiguj

Zadania finansowane przez Urząd Miasta Poznania z budżetu Wydziału Sportu.

 
 

Online

Naszą witrynę przegląda teraz 34 gości 

Mateusz Rój

Poznański Animator Sportu Szkolnego

Miejsce prowadzenia zajęć:

Szkoła Podstawowa nr 6

Dyscyplina:

Koszykówka

Godziny pracy:

poniedziałek 16:30-18:00

Krótka informacja o prowadzonych zajęciach:

Wrzesień-Grudzień 2019

Zajęcia odbywały się w Poniedziałki o godz. 14:30 od Września do Grudnia i trwały 90 min. Miejscem odbywania się zajęć była duża sala gimnastyczna w Szkole Podstawowej nr 6 w Poznaniu. Uczestnikami zajęć byli chłopcy uczęszczający do klas trzecich wyżej wymienionej szkoły. Celem zajęć była animacja koszykówki wśród chłopców, zachęcenie ich do aktywności fizycznej oraz prowadzenia zdrowego trybu życia. Program w Szkole Podstawowej nr 6 zaczął się od lekcji pokazowej podczas której odwiedzili na zawodnicy Pierwszoligowej drużyny Biofarm Basket Junior Poznań – Marcin Flieger i Michał Marek. Odbyli oni z nami wspólny trening, pokazali kilka ćwiczeń, a na koniec Michał Marek wykonał kilka efektownych wsadów do kosza. Po treningu każdy miał możliwość przybicia piątki z zawodnikami, porozmawiania z nimi oraz zadania wielu pytań na które zawodnicy chętnie i z uśmiechem na twarzy odpowiadali. Na następne treningi przybyli już tylko chłopcy klas trzecich, pełni zapału do nauki i pracy. Dla wszystkich uczestników zajęć koszykówka była „nowością”, ponieważ poza lekcjami WF nie mieli z tą dyscypliną styczności. Dlatego tematyka przeprowadzonych we Wrześniu zajęć dotyczyła przede wszystkim zapoznania chłopców ze strukturą i organizacją treningu, oswojenia chłopców z piłką, integracji grupy oraz pokazanie, że trenując można się także dobrze bawić. Zajęcia były przeprowadzone głównie w formie gier i zabaw ruchowych z elementami koszykówki oraz w formie najbardziej podstawowych ćwiczeń. W Październiku chłopcy znali już jak wygląda trening, wiedzieli między innymi dlaczego przed rozpoczęciem treningu jest rozgrzewka, jak należy się zachowywać itp. Sportowo miesiąc ten poświęciliśmy na pokazanie i początki nauczania najbardziej podstawowych umiejętności takich jak: bieganie, zatrzymanie, kozłowanie, podania. Podczas treningów stosowałem wiele gier i zabaw ruchowych w które wplatałem wykorzystanie powyższych umiejętności. W Październiku po raz pierwszy zaczęły pojawiać się formy ścisłe nauczania wyżej wymienionych elementów przeplatane różnymi zabawami bądź konkursami ruchowymi. W Listopadzie chłopcy pracowali nad nauczaniem i doskonaleniem techniki indywidualnej: kozłowanie, podania oraz nad świadomym poruszaniem się po boisku. Po raz pierwszy pojawiły się ćwiczenia w parach, trójkach oraz takie ćwiczenia podczas których chłopcy musieli myśleć oraz reagować na to co się dzieje, dodatkowo były także zmodyfikowane pod tematykę zajęć gry i zabawy ruchowe. W Grudniu poza doskonaleniem umiejętności koszykarskich oraz sprawności ogólnej pojawiły się pierwsze gry w koszykówkę. Gry były uproszczone lub zmodyfikowane, z „przymknięciem oka” na przepisy gry lub z konkretnym zadaniem do wykonania. Podsumowując poza wymienionymi celami na początku kolejnym celem jest także uformowanie jak największej grupy chłopców, którzy z przyjemnością będą chodzić i ćwiczyć na zajęciach. Grupa dopiero się formuje jednak mimo iż nie jest najbardziej liczna to uczęszczającym na zajęcia nie można odmówić chęci oraz zaangażowania. Po każdych zajęciach ćwiczący schodzą do szatni z uśmiechem na twarzy, co oznacza że sprawia im to radość- a o to w tym wieku przede wszystkim chodzi. Poza radością i pokazaniem grupie że sport to świetna i wartościowa sprawa na zajęciach pracowałem nad dwoma aspektami w kontekście sportowym. Pierwszym z nich jest sprawność ogólna chłopców ( pokazanie jak prawidłowo wykonać podstawowe, elementarne wręcz ćwiczenia- pokazanie prawidłowych wzorców ruchowych). Drugim aspektem jest nauczanie podstaw koszykówki, podstawowych umiejętności. Ćwiczenia dobierałem w taki sposób aby łączyć te dwa wyżej wymienione aspekty. Na każdych zajęciach poza radością, nauczaniem i doskonaleniem sprawności ogólnej mocno oddziaływałem na zdolność ruchową jaką jest koordynacja ruchowa (mówiąc potocznie to nic innego jak sterowanie ruchem) w tym wieku jest to bardzo istotne, ponieważ do ok 14 roku życia u dzieci zdolność ta rozwija się najbardziej efektywnie. Celem na najbliższy czas jest nieustanne animowanie wśród chłopców klas trzecich koszykówki, aktywności fizycznej oraz zdrowego trybu życia oraz formowanie jak najliczniejszej grupy młodych adeptów koszykówki. Cele sportowe to przede wszystkim praca nad sprawnością ogólną, doskonalenie i nauczanie podstawowych wzorców ruchowych oraz doskonalenie koordynacji ruchowej. Jeśli chodzi o cele koszykarskie to nieustanne doskonalenie umiejętności poznanych wcześniej przez chłopców, nauczanie słuchania, obserwowania i reagowania na to co się dzieje na boisku (lub podczas treningu), następnie w zależności od efektów możliwe nauczanie kolejnych elementów związanych z grą w koszykówkę.

Zdjęcia:

-

Wprowadzenie

Zajęcia z koszykówki we Wrześniu dla uczniów klas trzecich odbywały się raz w tygodniu, w poniedziałki, o godzinie 14:30 i trwały 90 min. Na zajęcia przychodziła grupa ok. 10 chłopców. Dla wszystkich uczestników zajęć koszykówka była „nowością”, ponieważ poza lekcjami WF nie mieli z tą dyscypliną styczności. Dlatego tematyka przeprowadzonych we Wrześniu zajęć dotyczyła przede wszystkim oswojenia chłopców z piłką, integracji grupy oraz pokazanie, że trenując można się także dobrze bawić. Zajęcia były przeprowadzone głównie w formie gier i zabaw ruchowych z elementami koszykówki oraz w formie najbardziej podstawowych ćwiczeń. Na pierwszych zajęciach – zajęciach pokazowych odwiedzili nas goście specjalni - zawodnicy Biofarmu Basket Poznań, Michał Marek oraz Marcin Flieger i odbyli z nami wspólną lekcję koszykówki. Grupa chłopców uczestniczących, mimo iż liczebnie niezbyt duża to w zajęciach ćwiczyła bardzo chętnie i wykazywała się pełnym zaangażowaniem. Celem zajęć jest zebranie jak największej grupy chłopców, zachęcenie ich do uprawiania koszykówki i zdrowego trybu życia, bo przecież „w zdrowym Ciele zdrowy duch”!

Zdjęcia:

Powrót